Gebelik ve Doğum
Gebelikte Allerji
Anasayfa Gebelik ve Doğum Gebelikte Allerji

Gebelikte anne adayında daha önce görülmemiş allerjiler gelişebilir mi?

Alerji veya aşırı duyarlılık reaksiyonları normalde zararsız olan bazı maddelere karşı vücudumuzdaki immün sistemimizin aşırı reaksiyon gösterdiği durumlarda görülür. Gebelikte meydana gelen vücudun bağışıklık sistemindeki ve hormon düzeylerindeki değişiklikler nedeniyle daha önceden belirli bir şeye karşı görülmeyen alerjik semptomlar görülebiir veya allerjen olduğu bilinen bir şeye karşı alerjik bir reaksiyon görülmeyebilir.

Hamilelik döneminde en çok hangi allerjiler gelişebilir ? Bunların sebepleri nelerdir?

Gebelik döneminde birçok allerjik reaksiyon görülebilsede aralarında en sık görülenleri allerjik rinit ve allerjik astımdır. Başlıca bilinen tetikleyiciler polen, toz, lateks, hayvan tüyü, mitelar ve çeşitli gıdalar (yumurta, çilek, çikolata ve birçok diğer gıda maddesi), deterjanlar, çeşitli metal takılar ve ilaçlar olup bunların havayolunda neden oldukları inflamasyon sonucunda allerjik rinit ve allerjik astım meydana gelir.

Anne adayında görülen hangi şikayetler olası bir allerjiye işaret ediyor olabilir?

Her bir hastalığın kendine özgü belirtileri vardır. Allerjik rinit durumunda öksürük, baş ağrısı, ağız-boğaz ve burunda kaşınma hissi, koku duyusunda değişme, sulu gözler, boğaz ağrısı, ateş, gözlerde kızarma, burun akıntısı, allerjik astımda bronşlarda daralma nedeniyle öksürük, hırıltılı soluma, hızlı soluk alıp verme ve nefes alma süresinde kısalma, göğüs ağrısı, atopik dermatitde özellikle boyun, göğüs üst kısımları, ağız çevresi ve dirsek-diz arkalarında kaşıntılı döküntü ve kızarıklıklar, ürtikerde özellikle el ve ayaklarda cildin yüzeyel tabakasında yuvarlak, hafif kabarık kızarık ve kaşıntılı lezyonlar görülebilir.

Hamilelere allerji testi yapılabilir mi?

Allerjik bir hastalığa neden olduğu düşünülen şeyi tespit etmek amacıyla Cilt testi ve alternatif olarak RAST test kullanılabilir. Cilt testinde anaflaksi riskinde hafif bir artış ve teste karşı ciddi bir allerjik reaksiyon gelişebileceğinden dolayı gebelik döneminde yapılması genellikle önerilmez. RAST testi ise gebelik döneminde uygulanabilen güvenilir bir kan alma yöntemidir.

Hamilelikte allerji tedavisi yapılabilir mi?

Gebelik döneminde anne ve bebeğe zarar vermeyen uygun ilaçlar ile çoğu allerjik hastalık güvenilir bir şekilde tedavi edilebilir.

Hamilelik öncesi allerjisi olanlar nelere dikkat etmelidir?

En iyi tedavi yöntemi önlemedir. Mümkün olabildiğince bilinen tetikleyicilerden uzak durulmalıdır veya maruziyeti en aza indirmek için çaba göstermektir. Bunun dışında ortamları ve özellikle zaman geçirilen yerleri mite, küf, hayvan tüyü gibi allerjik etkenlerden arındırın, odalara hayvanların girmesini engelleyin, ortam havasına ve nem oranına dikkat edin, sigara içilen ortamlardan kaçının.

Hamilelik döneminde alerjinin anne karnındaki bebeğe etkileri neler olabilir?

Gebelik sırasında allerjik hastalıkların görülme sıklığı ortalama olarak %20 dir ve özellikle iyi tedavi edilmediğinde allerjik astımın anne ve bebek için potansiyel bir risk oluşturduğu bilinmektedir. İyi tedavi edilmeyen olgularda yapılan çalışmalarda allerjik astımın erken doğum, düşük doğum ağırlıklı bebek doğurma, vajinal kanama ile ilişkili olduğu gösterilmiştir. Bunun dışında adı geçen çoğu allerjik durum ve hastalıkta bebek için ciddi bir risk durumu mevcut değildir.